Link building som webshop-ejer

SøgemaskineDu har endelig fået din webshop op at stå med produkter, tekster, billeder og betalingsløsning, så nu kommer kunderne vel valfartende ind på din side? Nej, der skal mere til. Online markedsføring er alfa og omega når du har en webshop, for hvis du ikke også mestrer denne disciplin, så svarer det til at du placerer en fysisk butik midt ude i en ørken.

 

Prøv at spørge tre i dit netværk der har webshops, om hvilken trafikkilde der er deres primære. Statistisk set vil der være en overvejende sandsynlighed for, at de alle tre svarer ”Google”. Og det er der en ganske naturlig grund til. Folk går på internettet for at købe et bestemt produkt, og hvilken butik forhandler dette produkt? Ja, det finder du ganske enkelt lettest ud af ved at spørge Google.

Der skal bygges links

Når vi antager at du er overbevist om at søgemaskineoptimering er et ekstremt vigtigt område for din webshop, og at selve din side er søgemaskinevenligt sat op (kaldet on-page SEO), så er det tid til at ”bygge links”, som det hedder.

Indenfor søgemaskineoptimering er den absolut vigtigste disciplin nemlig ”link building”. Det er umiddelbart meget simpelt; du skal få andre hjemmesider til at linke til din egen side, fordi Google opfatter dette som en kvalitetsstempling. Her stopper det simple dog også, for link building er enormt avanceret hvis det skal gøres helt rigtigt.

Som nybegynder kan det derfor være godt at starte ud med, at skaffe nogle af de lidt nemmere links ind til din webshop. Her er en liste med links du ret nemt kan sikre dig på kort tid:

  • Link kataloger
  • Profiler og signaturer på diverse fora
  • Profiler på sociale medier
  • Hjemmesider af folk i dit netværk

 

Når du først har fået link fra disse forskellige typer sider, så er du i gang. Alt efter hvor konkurrencepræget et marked din webshop befinder sig på, vil det dog ikke være nok til at komme til tops i søgeresultaterne.

 

Gæsteblogging

Den lidt mere hardcore link building-indsats kan du påbegynde med at ”gæsteblogge” hos andre. Konceptet er simpelthen, at der findes en masse blogs ude på internettet som hele tiden skal holdes opdaterede af deres ejere, og her kan du så bidrage med noget indhold. Til gengæld for denne indsats kan du så få et link tilbage til dit website. Det er altså en win-win situation, da begge parter vinder på sådan et samarbejde.

Det du skal være opmærksom på når du gæsteblogger er, at den tekst du skriver skal bringe værdi til læserne af bloggen. Det betyder at den skal være relevant for det emne bloggen omhandler, og at den skal være af høj kvalitet. Du skal ikke bare skrive et eller andet ned lynhurtigt, og så sende det af sted. Gør du det, så ønsker blog-ejerne ikke at bringe din artikel. Og hvis de gør, så vidner det om at bloggen er useriøs, og dermed er linkets værdi heller ikke nær så høj.

Hvis du har spørgsmål til emnet, eller ønsker input til link building til lige netop din webshop, så tøv ikke med at skrive i kommentarfeltet.

 

Denne gæsteartikel er skrevet af Tobias Ehlig, som driver webshoppen eKondom.dk.

Link building som webshop-ejer
5 (100%) 1 vote