SøgemaskineoptimeringSøgemaskineoptimering
også kaldet SEO, som er den engelske forkortelse, er marketing i søgemaskinerne.

Især søgeoptimering til Google er blevet utroligt populært de seneste år, da virksomheder har fået øjnene op for, at man kan fange mange kunder herfra, ved at lede dem ind på firmahjemmesiden og efterfølgende få dem konverteret til kunder i butikken.

Fakta er, at 9 ud af 10 i Danmark bruger søgemaskinen Google.dk når de vil finde frem til et produkt eller en service, som de vil have mere viden om, eller købe / bestille online.

Det er disse søgende, der er guld værd for virksomhedsejeren, der har en hjemmeside eller webshop som er sat korrekt op og søgeoptimeret.

Søgemaskinetoptimering – hvordan?

Men hvordan er det lige at man laver søgemaskineoptimering?

Optimeirng af en hjemmeside består overordet og groft sagt af to ting:

  1. on-site optimering
  2. off-site optimering

On-site delen er et kapitel for sig, men handler i store træk om, at man få sat strukturen på sin hjemmeside korrekt op, så Google nemt kan finde rundt og at hjemmesiden selvfølgelig også er brugervenlig over for de søgende – hvilket Google går meget op i.

Dette kan Google spore ved f.eks at se, hvor længe den søgende bliver på hjemmesiden – jo længere tid, des bedre må indholdet være.

Off-site optimering er grost sagt backlinks til din hjemmeside eller webshop – altså links fra andre hjemmeside. Her er det vigtigt at de links man får har relevans – altså er indenfor samme brance.

Gratis søgeomaskineoptimering

Har man ikke lyst til at betale et SEO firma til at lave ens søgeoptimering, så er der rig mulighed for selv at lave det. Det kræver dog at man ved, hvad det er man laver samt vurdere om det er tiden værd, frem for at bruge tiden til det man selv er ekspert til.

Søgemaskineoptimering ekspert

Vælger du at bruge kræfterne på dit ekspert område og derfor hyrer en SEO ekspert, så er det vigtigt at du først og fremmest finder ud af om eksperten har ”rent mel i posen”, når det kommer til selve SEO arbejdet. I 2013 er der rigtig mange såkaldet ”selvlærte” SEO eksperter i Danmark, der alle kan lave nogle flotte resultater – men spørgsmålet er, om disse resultater er holdbare og om de kan være direkte skadelige for din hjemmeside og fremtidige placeringer på Google.

Bed derfor altid om nogle referencer på andre kunder, som de har udført SEO arbejde for inden du indgår et samarbejde med vedkommende.

Søgemaskineoptimering kursus

En anden mulighed kunne være at tilmelde sig et kursus, hvor man bliver lært op i SEO.

Der er efterhånden en hel del udemærkede SEO kurser i Danmark og de bliver holdt løbende af forskellige anderkendte SEO eksperter, så det er bare med at holde øjne og øre åbne, så skal man nok finde et kursus, der ligger tæt på en.

Søgemaskineoptimering

Bedøm