Så er det ved at være tid til at sige farvel til 2013.
December er overstået. Ikke flere julefrokoster, dans om juletræet, åbning af pakker og mad i spandevis. December er kendt som en notorisk madglad måned, hvor vi danskere går til den ved middagsbordet, og ærgrer os når det hele er overstået.
I stedet for at gå på den obligatoriske slankekur i januar, kunne du ligesom mig bruge måneden på at reflektere over, hvad der i løbet af året har været godt i din virksomhed, og hvad der har været mindre godt.
Nu er jeg ingen guru inden for alt hvad der kan betegnes som forretningsrelateret, men jeg mener selv, at jeg har ret godt styr på marketing-området.
Derfor vil jeg gerne dele nogle gode nytårstips til dig – en slags tjekliste over, hvad du bør fokusere på her i 2014.
Skriv til din besøgende og glem alt om Google
Jeg har før skrevet mere dybdegående om det her på bloggen, men jeg vil nu gerne lige gentage det endnu engang: Tænk ikke på Google når du fylder tekst på din hjemmeside, sørg i stedet for at overbevise den besøgende om, at han er kommet til det rette sted.
Det gælder hvad end du sælger støvsugerposer eller tilbyder konsulentydelser til multinationale virksomheder. Sørg for guds skyld – eller i det mindste for din bundlinjes skyld – for at fokusere på mennesket bag skærmen, for Google skal sgu nok finde ud af, om det du skriver er godt eller dårligt.
For det første vil du få markant flere kunder, hvis du skriver ærligt og direkte til kunden, og for det andet vil kundens handlinger på din side fortælle Google om, hvorvidt din side er værd at vise til andre Google-søgere.
Har du en side som lige så godt kunne være skrevet til en anden race – hvor det valgte keyword er gentaget 40 gange i en 200-ords tekst – vil dine kunder forsvinde lige så hurtigt ud af døren, som hvis en bikube blev smidt ind i en fyldt sauna.
Gør dig selv og din virksomhed en tjeneste – fokuser på dine besøgende og deres behov. Giv din hjemmeside en fuld gennemgang og overvej, om det der i skrivende stund står derpå, er afskrækkende eller tiltrækkende.
Hvis du link builder, bør du fokusere på links af høj kvalitet
Hvis du nogensinde er blevet lovet og har fuldt op på et løfte om 5000 links, er du udmærket godt klar over, hvor meget det kan skade din virksomhed. Alle og enhver med den rette metode kan love tusindvis af links, men 200% af dem er elendige og direkte skadelige.
Hvis du i forvejen link builder, – eller hvis du overvejer at begynde – så husk at gå efter links, som rent faktisk er noget værd. Links fra overfyldte kataloger, døde blogs og spyware-inficerede domæner er ikke noget som Google eller de andre søgegiganter bryder sig om – hvilket leder mig til mit tredje og sidste råd.
Opbyg relationer med andre i din branche
Som nævnt ovenfor gælder det om at få gode links. Den bedste metode til at få gode, naturlige links på, er at bygge relationer med andre som enten sælger det samme som dig, eller i det mindste har samme interesser.
Hvis du sælger Star Wars merchandise, gælder det om at finde bloggere, der ligesom dig elsker det finurlige Star Wars univers. Kig blogs igennem, vær aktiv på forskellige fora, led efter grupper på Facebook. Når du så føler at tiden er inde, beder du bare pænt om et link tilbage til din side.
Move Marketing ønsker dig og dine nærmeste godt nytår og et fantastisk profitabelt 2014!