Der er mange måder at lære nye ting på. Den mest kendte og anvendte er at prøve teorier og metoder af, og så ellers finde ud af om de virker som planlagt. Hvis de gør, er det helt fantastisk, hvis ikke, prøver man bare igen med nogle få justeringer.
En anden effektiv måde at lære på er at kigge på hvad andre laver, og så ellers gøre det modsatte. Dette var for eksempel tilfældet med søgemaskineoptimering.
I gamle dage kunne man bare nævne det søgeord man gerne vil rangere på, utrolig mange gange, hvorefter man automatisk røg til tops på Google.
Siden da er Google og deres robotter blevet klogere, men man ser stadig folk bruge teknikken i dag, selvom det giver ens hjemmeside en gevaldig flad. Hvad lærer vi så af hvad vores nabo har gang i? Lad være med at benytte “keyword stuffing”.
I dag handler det om, hvad vi kan gøre bedre når det gælder tekstforfatning.
Kend dit publikum
Dette gælder i øvrigt alt hvad du foretager i forhold til markedsføring – for at sælge dig selv, dine produkter eller dine ideer, er det et absolut krav at du kan sætte dig ind i hvad din målgruppe tænker. Sælger du luksuriøse produkter såsom smykker, vil du uden tvivl kommunikere anderledes, end hvis du solgte legetøj til børn.
Er du i stand til at skrive direkte til din målgruppe, ved at benytte deres hverdagssprog og interagere med dem på et personligt plan, vil du være i stand til at tjene styrtende – uanset hvad du sælger (så længe du sælger noget de rent faktisk har brug for!)
Brug billeder sammen med din tekst
Medmindre der er tale om en tekst på 10-20 ord, er det for det meste bedst at inkludere ét eller flere billeder til at supplere dit budskab.
Ligesom formattering og opsætning er vigtigt, er det de færreste som gider at læse en væg af tekst – det er i hvert fald de færreste mennesker som finder det spændende.
Billeder er gode til at dele en tekst op, så læseren får en lille pause, samt lidt visuel stimulering, inden du fortsætter med din salgstekst, budskab, eller hvad det nu er du er i gang med at skrive.
Grammatik og stavning er vigtige områder at have styr på
Selv hvis du ikke er ved at skrive den næste store danske roman, forventer dine besøgende at du har styr på din grammatik, eller i det mindste stavningen.
En enkelt tastefejl eller underlig kommasætning er til at leve med, med er teksten fyldt med stavefejl og underlige bøjninger, giver det udtryk for at der ikke er blevet brugt nok energi på teksten – selvom det ofte ikke er tilfældet.
Hvis du ikke gider hele tiden at lege redaktør, er det ofte pengene værd at få andre til at skrive indlæg for dig – så længe de altså kan finde ud af det.
På grund af internettet er vi de sidste mange år blevet bombarderet med artikler og tekster fra højre og venstre, hvilket har skruet vores forventninger op i forhold til indholdet. Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at have 100% styr på din tekstforfatning.