Email-marketing er et utroligt effektivt redskab til at finde og håndtere din forbindelse til potentielle kunder. Det kræver dog til gengæld, at dit nyhedsbrev følger en vis standard, således at folk rent faktisk læser indholdet og ikke unsubscriber igen.
Dette er egentlig ganske simpelt, hvis blot du overholder et par retningslinjer – dem har vi opstillet længere nede i artiklen.
Disse råd bliver dog først relevante, når du har nogle der er tilmeldt dit nyhedsbrev, og det skal du ikke regne med at folk gør, medmindre de får noget igen.
Næsten alle har nemlig nyhedsbreve, og egentlig er kunden ikke rigtig interesseret i dem på forhånd – der skal altså derfor være noget der trækker, for at man tilmelder sig.
Dette kunne være en e-bog, et gratis prøveprodukt, et tilbud eller noget helt fjerde – alt er stort set muligt, men vi anbefaler at du forærer noget væk, der ikke har nogen økonomisk værdi for dig, således at du ikke taber penge på, at folk tilmelder sig.
Er du begyndt at få nogle tilmeldte til dit nyhedsbrev, så er det ved at være på tide at producere noget indhold, der kan blive sendt ud. Det kommer der nogle råd til herunder:
- Kend din målgruppe – Kender du din målgruppe, som er dem der har skrevet sig op til dit nyhedsbrev, så er det noget nemmere at forfatte indhold, som de vil finde interessant. Indholdet skal altså være målrettet personerne på din mailliste, potentielle kunder, som i sidste ende gerne skulle ende med at gøre et køb.
Dette kunne eksempelvis gøres ved, at give en e-bog, omhandlende hvordan man bliver iværksætter – hertil kan vi altså konstatere, at dem der tilmelder sig er kommende iværksættere. På den måde er det muligt at få en idé om, hvem du skriver til, når du udsender dit nyhedsbrev. - Vær en person – Tal til folk i øjenhøjde (så godt det nu kan lade sig gøre på skrift), der er nemlig ikke noget værre end at føle, at det man sidder og læser, er produceret af en maskine – nøgternt og koldt.
Skriv i et levende sprog, og underskriv gerne med dit eget navn på virksomhedens vegne. På den måde, bliver dit nyhedsbrev mere personligt, og man får, som læser, en følelse af, at man rent faktisk betyder noget for virksomheden. - Hold det kort – Du kender det selv; når du skimmer igennem et nyhedsbrev, orker du ikke at læse det, hvis der er for meget tekst.
Hold det derfor hellere simpelt, og link til en artikel eller landingsside, der forklarer det hele bedre. Det er vigtigt at forstå, at hver gang folk læser dit nyhedsbrev, låner du lidt af deres tid – og den tid er kostbar, nu hvor der er så mange forskellige informationer tilgængelige online. - Lad være med at spam – Ingen mennesker kan lide spam, og det gør at man unsubscriber sig. Derfor; udsend kun et nyhedsbrev, hvis du har noget at sige. Det er bedre at udsende et nyhedsbrev med relevant indhold en gang hvert halve år og have mulighed for at generere salg, end at udsende et hver måned af pligt uden at have noget at byde på – og have risiko for at folk framelder sig.
- Vis ’goodwill’ ved at forære noget væk – for at få folk til at blive ved med at være tilmeldt dit nyhedsbrev, så er det en god idé at give noget væk. Det kan være alt muligt – uanset hvad det er, vil vi altid elske at få noget foræret gratis.
Det kan igen være en e-bog, eller noget andet, du ikke mister penge på at give væk. På den måde etablerer du din virksomhed som værende gavmild – og hvem har ikke lyst til at give noget igen til gavmilde folk?
Det var et par gode råd til, hvordan du bygger et godt nyhedsbrev. Held og lykke!