Nyhedsbrev tricks

Kristian Ole Rørbye

Af Kristian Ole Rørbye

Opdateret:

5/5 - (1 vote)

Jeg har været så heldig at få besøg på vores blog af Casper Schneidereit

Her sætter han fokus på, hvordan du kan aflurer dine konkurrenters nyhedsbreve, uden at det vækker opsigt hos dem.

Jeg vil nu overlade ordet til Casper.

I dette indlæg vil jeg sætte fokus på, hvordan du nemt, hurtigt og effektivt kan udnytte dine konkurrenters nyhedsbreve.

Det bliver dejligt konkret og praktisk, og det skulle udmønte sig i en form for springbræt, som du kan benytte i din egen webshop.

Først skal vi have indsamlet dine konkurrenters nyhedsbreve. En ultra simpel metode til det, er at oprette en ny Gmail der automatisk viderestiller e-mail, og efterfølgende skal du tilmelde dig alle dine konkurrenters nyhedsbreve. Det gøres på følgende måde:

Indsamling af dine konkurrenters nyhedsbreve

  • 1) Først opretter du en ny Google-konto (Gmail). Benyt et almindeligt for- og efternavn og lade ikke selve brugernavnet relatere til dig eller din virksomhed. Det kunne være Katrine Hansen med mailen k_hansen1991gmail.com.
  • 2) Når din Google-konto er oprettet, logger du ind i Gmail og bevæger musen mod højre hjørne. Her findes et lille tandhjul, der ved et enkelt klik åbner en dropdown-menu. I denne menu vælger du punktet indstillinger.
  • 3) Under indstillinger aktiverer du fanen Videresende og POP/IMAP med et klik. Tryk derefter på knappen “Tilføj adresse til videresendelse”.
  • 4) I popup-feltet der fremkommer, indtaster du den e-mail adresser du benytter til dagligt
  • 5) Via Google finder du dine konkurrenter. Tilmeld dig deres nyhedsbreve hvor du bruger din nyoprettede Gmail. Bemærk at nogle nyhedsbreve kræver, at du trykker på et verificerings-link i en mail, før din tilmelding betragtes som gyldig.

Du vil nu modtage en strøm af nyhedsbreve, og her er det en kæmpe fordel at kende sin mailklient. De fleste mailprogrammer tilbyder muligheden for at sortere indkommende e-mails udfra en række filtre og parametre.

Jeg benytter selv Gmail til min virksomhed, så min viden og dermed artiklen, er begrænset til en guide til selvsamme Gmail.

Filtrering af nyhedsbreve i Gmail

Det jeg gør er at oprette en række labels. Først laver jeg en overordnet label, der hedder Nyhedsbreve, og under denne label opretter jeg nye labels, et for hvert nyhedsbrev jeg er tilmeldt.

  • 1) Du skal igen åbne siden med Indstillinger. Det gør du på samme måde som før ved at klikke på tandhjulet og vælge Indstillinger i menuen:
  • 2) Denne gang vælger du fanen Etiketter og opretter etiketter for hvert tilmeldt nyhedsbrev. Følg strukturen Nyhedsbreve > Firmanavn
  • 3) Tryk på den lille grå pil til højre på søgebaren i toppen. Du får nu præsenteret en række felter, under overskrifter som Til, Fra m.f. I fra-feltet skriver du domænenavnet på det første nyhedsbrev, du tilmeldte dig. I til-feltet skriver du den gmail-adresse, du benyttede, da du tilmeldte dig nyhedsbrev (altså den vi oprettede til lejligheden). I bunden til højre af det udvidede søgefelt finder du linket “Opret et filter med denne søgning”.
  • 4) Du bliver herefter præsenteret for en række nye valgmuligheder. Sæt fluehak i Spring indbakken over (Arkiver den) og sæt fluehak i Anvend etiketten. Som etiket vælger du den respektive etiket oprettet for virksomheden. Tryk afslutningsvis på Opret filter. Step 3 og 4 gentager du for alle tilmeldte nyhedsbreve.

Såfremt det er gjort rigtigt, vil du modtage din konkurrenters nyhedsbreve sorteret under de respektive etiketter. Det giver dig mulighed for lynhurtigt at danne et overblik over hver enkelt konkurrents nyhedsbrevsstrategi, frekvenser, budskaber m.m.

Ved at kigge på en etiket for en specifik konkurrent kan du se historikken. Hvis du søger på den Gmail-adresse, du benyttede til at tilmelde nyhedsbrevet med, kan du se en sammenfattet oversigt over, hvordan og hvorledes dine konkurrenter har sendt nyhedsbreve sorteret efter tid.

Dataindsamling

En gang om måneden kan du (eller en freelancer fra elance.com) begynde at kategorisere dine nyhedsbrevdata. Hvis du vælger en udenlandsk freelancer, så gem en kopi af nyhedsbrevet på den Gmail du oprettede og opsæt de samme filtre og etiketter her.

Du kan på den måde nøjes med at give freelanceren adgang til din nyhedsbrev-Gmail, da den indeholder en kopi af de samme nyhedsbrev, som du har i din firmamail.

Selv synes jeg, det er interessante at få grafer over udsendelsesdatoer og frekvens, ligesom du kan nærstudere indholdet. Er det et enkelt produkt, eller en hel stribe der sendes? Er det nyheder eller tilbud, der er fokus på? Med tiden kan der udkoges en del interessant data, som du selv kan bruge i din strategi for nyhedsbrevet.

Jeg håber mit indlæg har været interessant og brugbart, og modtager meget gerne spørgsmål i kommentarerne herunder.

Skriv en kommentar

GRATIS SEO ANALYSE    START HER »