Hvis du på noget tidspunkt har været på internettet i løbet af de sidste 5 år, er du sikkert også faldet over betegnelsen SEO, også kendt som søgemaskineoptimering.
SEO er groft sagt en samling metoder og teknikker, der – hvis udført korrekt – får dig højere op i resultaterne på søgemaskinerne (Google, Yahoo, Bing osv.)
Noget af det bedste ved at arbejde med SEO er, at det tillader en stor portion frihed, i forhold til andre former for markedsføring. Jeg er overbevist om at det er én af grundene til, at SEO er blevet så populært som det er.
Da søgemaskineoptimering er en nødvendighed for stort set alle hjemmesider, – i hvert fald dem som er afhængige af traffik – er der ofte en stor efterspørgsel efter dygtige SEO-folk.
Når jeg nævner efterspørgslen efter “dygtige SEO-folk” mener jeg selvfølgelig dem, som rent faktisk formår at skabe resultater.
Der findes nemlig mange i denne branche, der til trods for gode intentioner, stadig kæmper med de helt grundlæggende SEO-begreber og teknikker. Det vil jeg prøve at lave om på i dette indlæg, så følg endelig med, hvis du overvejer en karriere som SEO-ekspert.
Oplysninger for borgere og SEO-folk: Der er utallige andre ting du skal have styr på når du arbejder med SEO. Nedenstående er råd til dem af jer som overvejer at gå SEO-vejen. Hvis du vil have mere avancerede tips, skal du blot følge med på bloggen.
Lav en Google Webmaster konto
Det første du skal gøre er at alliere dig med Google. Det gør du ved at klikke ind på denne side, hvor du kan oprette en gratis konto.
Google Webmaster Tools er uundværlig når du skal i gang med dit SEO-arbejde. Med dette værktøj kan du blandt andet se hvilke sider Google har indekseret, (gjort synlige på søgemaskinen) opdage fejl på hjemmesiden, indsende et sitemap – som du kan læse mere om nedenfor, og du har endda mulighed for at bede Google om at få fingeren ud, og gå i gang med at indeksere din side hurtigere.
Opret et sitemap så Google nemmere kan finde rundt på din side
Inden vi går i gang med at finde attraktive søgeord, skal vi lige have styr på hjemmesiden.
Lad os sige at din hjemmeside er færdig og køreklar. Du har formodentlig en forside, kontaktside, samt dét indhold, du gerne vil vise frem. Det er nu tid til at oprette et sitemap, som er en nem og overskuelig liste over alle dine undersider, som Google og de andre søgemaskiner nemt kan læse.
Du kunne godt lave dig eget sitemap, men det er nemmere at få en af de utallige – og gratis – hjemmesider til at hjælpe dig.
Hvis du benytter WordPress på din side vil jeg foreslå at du henter dette plugin: WordPress SEO. Plugin’et kan oprette et sitemap for dig, (samt hundredevis af andre nyttige ting) som du blot herefter skal uploade til Google Webmaster Tools.
Google har lavet denne hjælpsomme guide, men du er selvfølgelig velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for hjælp.
Hav et link til alle dine undersider
Noget som mange desværre overser er vigtigheden af internal linking, som går ud på at linke til alle relevante sider, fra et andet sted på din side.
Du har sikkert allerede en menu på din hjemmeside, hvor du linker til din forside, kontaktside, og andre “store” sider. Har du derudover oprettet andre sider, for eksempel produktsider eller indlæg på din blog, skal du sørge for, at der bliver linket til dem.
Forside > Blog > Blogindlæg om X, Y eller Z er et eksempel på internal linking. Hvis du ligger inde med et blogindlæg eller et produkt, som ikke bliver linket til fra et andet sted på din side, har Google ikke mulighed for at indeksere siden, og dermed ikke vise det i søgeresultaterne.
Et link kan komme fra et punkt i din menu, en knap, eller et godt gammeldags tekstlink som det her.
Det var så 3 gode råd til nye SEOere. Vi elsker at høre fra vores besøgende, så skriv endelig en kommentar, hvis du har noget du gerne vil spørge om.