I mange år har ’Page Rank’en været den mest udbredte indikator for kvaliteten af en hjemmeside.
Gennem de seneste par år, har SEO-eksperter ment, at den har en begrænset værdi som kvalitetsindikator – dog kan den dog stadig have en vis effekt i forbindelse med andre former for indikatorer.
Vi skriver nu 2013 i kalenderen, og spillereglerne er ved at blive ændret fuldstændigt, da Google har introduceret en ny kvalitetsindikator, nemlig Google Author Rank, som med garanti vil komme til at få en enorm indflydelse på, hvor højt Google rangerer dit website.
Author Rank kan kort og godt oversættes til ’forfatterrang’. I denne artikel vil vi gennemgå alt omkring Googles Author Rank og dens indflydelse på søgemaskineoptimering i 2013.
Et kort overblik over Author Rank
Med Author Ranks introduktion på markedet, vil søgemaskinerne ikke længere udelukkende basere et website eller domænes autoritet på kvaliteten af indholdet. Author Rank sørger for, at din hjemmeside bliver bedømt udfra forfatteren eller udgiverens omdømme.
Dette har til formål at give forfattere og udgivere en karakter på internettet, som bruges til at vurdere, hvilken placering dit site skal have på søgemaskinernes resultatsider.
Hvornår bliver Author Rank lanceret?
Alle de hint Google giver os fører kun i én retning – der er ingen tvivl om, at Author Rank kommer på markedet meget snart. I lang tid har Google fokuseret på +1-funktionen og cirkler i Google Plus, og eftersom at Author Rank vil have et stærkt socialt og individuelt fokus, så peger alle spor i retning af, at Author Rank vil blive lanceret meget snart.
Der er dog stadig ikke offentliggjort en officiel udgivelsesdato, så derfor opfordrer vi alle webmastere til at begynde sig at forberede sig på udgivelsen allerede nu. Basale søgeord og rå links vil ikke længere være tilstrækkeligt for at komme til tops i søgemaskinerne. Endvidere vil du hurtigt finde ud af, hvor dårlige resultater du kan få, hvis ikke du forbereder dig på Author Rank’ens lancering.
Hvordan bliver Author Rank implementeret?
Google begynder at bedømme web-forfatter udfra det indhold, de udgiver. Alle forfattere vil blive forbundet med indholdet på deres Google Plus-profil. Dette vil blives vist gennem ’rich snippets’, som helt basalt er et lille ekstraafsnit der vises under linket på søgemaskinernes resultatlister – antal stjerner eksempelvis.
Endvidere rangeres forfatteren også på, hvor mange der viser engagement i forhold til dit indhold. Her menes der Facebook-likes, +1 på Google Plus, tweets og delinger på andre sociale medier. Kommentarer på de sociale medier der omhandler din side vil ligeledes blive vægtet – især hvis det er en person med en høj Author Rank der kommenterer.
Faktisk vil Google også implementere en funktion, der gør at relevansen og kvaliteten af indgående links vil blive forbundet med dit indhold. Kort sagt, hvis en forfatter skriver mere om et specifikt emne end andre, så vil forfatteren automatisk opnå højere rangering for det specifikke emne end andre – især hvis de sider der linker til dig berører de samme emner, som du selv gør.
Den basale grund til at Author Rank introduceres
Næsten alle de kvalitetsparametre, Google har brugt til at bedømme din rang, har været lette at manipulere med. Dette ændres dog med Googles Author Rank – det vil nu blive meget sværere at snyde systemet. Derfor vil søgemaskineoptimering anno 2013 blive påvirket af den rang, du får. Mange SEO-eksperter og bloggere er allerede begyndt at forberede sig på denne ændring.
Googles Author Rank vil ganske simpelt blive baseret på en forfatters troværdighed og autoritet indenfor et bestemt emne.
Det kommer til at fungere således, at en forfatter der koncentrerer sig om et specifikt emne og derved har en høj rang indenfor emnet, vil blive rangeret højere i søgemaskinerne på de søgeord, emnet omhandler, end en forfatter med en lav rang.
Dette vil betyde, at søgemaskinerne vil begynde at rangere mere efter kvalitet. En informativ og troværdig post på en Google Plus-profil vil blive rangeret højere, end en masse artikler der er udgivet gennem en spinner på ’spam’-hjemmesider med lavkvalitetsindhold.
Som nævnt ovenover, vil Google Author Rank blive svær at manipulere med. For eksempel vil det være dumt at benytte sig af simple backlinks, som kan blive købt, solgt eller byttet af webmastere og udgivet på domæner med høj page rank.
Det handler om at bibeholde sin integritet og troværdighed som forfatter – præcis som det er i den virkelige verden.
I den virkelige verden vil vi heller ikke have vores navn associeret med kriminelle eller folk, der på anden måde bryder med etik og moral. På samme måde vil Author Rank sørge for, at din hjemmeside og virksomhed udelukkende bliver associeret med forfattere med høj rang – hvis du vel og mærke gør dit arbejde ordentligt.
Hvordan kan du forberede dig på Author Rank?
Author Rank’en vil effektivt kombinere dine søgemaskineoptimeringsteknikker med optimering af de sociale medier. Dette vil betyde, at det bliver sværere for webmastere at få succes ved at benytte sig af black hat-SEO, som i bund og grund er SEO der bryder med de etiske normer. Det vil altså ingen effekt have, at spamme med backlinks og artikler fyldt med dine keywords.
Det hele fungerer altså meget simpelt; hvis dit indhold ikke er godt, så vil det have negativ effekt på resultatlisterne.
Hvis du vil forberede dig på Google Author Rank, er der kun en vej at gå – den er meget simpel, omend mere kompleks end som så. Du bliver nødt til at forfatte relevant indhold af høj kvalitet, som rammer din målgruppe og formår at få folk til at debattere og dele med andre. Det er vigtigt at understrege, at hvis du begynder nu, så vil du allerede være en veletableret forfatter, når Google endelig introducerer Author Rank.
Artikelforfattere vil ligeledes være nødsaget til at udvikle en vis autoritet for at bevise, at de er eksperter indenfor deres specifikke område.
Herudover bliver de nødt til at bevise deres popularitet og relevans inden for den givne niche, de beskæftiger sig med. De mest basale måder at forberede sig til Author Rank er følgende:
- Udgiv indhold af højeste kvalitet
- Skab forbindelse med din målgruppe
- Bliv ekspert indenfor din niche
- Netværk med andre ekspertforfattere
- Prøv at få likes, følgere, delinger, kommentarer, +1 og links fra de sociale medier
Author Ranks vigtighed indenfor SEO
Præcis som da Google lancerede Pingvingen og Pandaen, så er Author Rank’en tænkt som det næste store tiltag. Det vil altså ikke længere være ’maskiner’ der bedømmer det, du udgiver, men mennesker i form af eksperter og forfattere.
Et website vil ikke længere blot blive bedømt på dets statistik. Google tog deres første patent på dette ’fænomen’ tilbage i 2005 – dengang var det kaldet Agent Rank og blev brugt til at anslå, forfatterens autoritet og hans popularitet.
Med tiden blev det mere og mere vigtigt at interagere med de besøgende, og de andre faktorer, der før blev brugt til at bedømme et website, faldt i baggrunden. Der var dog ét stort problem dengang – Google havde ikke adgang til nok data omkring dette emne til at kunne bedømme det ordentligt.
Dette blev dog ændret, efter Google lancerede sin egen sociale platform, Google Plus, som gav dem adgang til en lang række kvalitativ data, som kunne bruges til at rangere brugerne. Det var også i denne periode, at ’Agent Rank’ skiftede navn til ’Author Rank’.
Author Rank bruges grundlæggende til at identificere og fastlægge en forfatters viden indenfor et specifikt emne, og hans evne til at skrive højkvalitetsindhold herom. Som vi nævnte tidligere i artiklen, så vil Author Rank også bedømme en udfra, hvad brugerne synes om indholdet.
Hvor mange følgere, delinger og alle anden interaktion der har været vil altså også være med til at bedømme din placering i søgeresultaterne. På denne måde vil det blive langt sværere at udføre black hat-SEO, da der altså bliver nødt til at være kvalitet i indholdet på din side.
Hvilken effekt vil Author Rank have på ’indholds’-marketing?
Det næste store spørgsmål omkring SEO i år 2013 er: Hvilken effekt vil Author Rank have på indholds baseret marketing i fremtiden? Lad os skære det ud i pap, og hjælpe dig med at forstå dette med et eksempel: En webside har eksisteret i over 10 år, og har altid produceret troværdigt indhold indenfor sit specifikke område, hvilket har ført til masser af delinger og indadgående links på forskellige sociale medier.
Websitets ejer solgte hjemmesiden for et stykke tid siden, og den nye ejer har ikke været i stand til at holde den samme høje standard rent indholdsmæssigt.
I dette eksempel ville søgemaskinernes dømmekraft, førhen fejle fuldstændigt. Hjemmesiden ville blive med at klare sig godt, som den gjorde det før i tiden. I realiteten ville sådan en hjemmeside kunne køre i årevis, før en søgemaskinen kunne identificere det reducerede antal af interaktion med brugerne og links fra de sociale medier. Dette scenarioe vil ikke være muligt, når Author Rank bliver indført.
Author Rank-Will sørge for, at søgemaskinen husker en forfatters troværdighed og pålidelig hed. Søgemaskinen vil kunne opfange, de faktorer der spiller en rolle i forhold til en forfatters kvalitet. Som et resultat heraf, vil det blive lettere at identificere, hvorvidt en sides indhold er kvalitet eller kvantitet. En højt rangeret forfatter, vil være i stand til at øge en hjemmesides trafik og få dem højere op i hierarkiet – og det er præcis det, der er hele idéen bag.
Det er vigtigt at forstå, at der er mange faktorer der vil være med til at påvirke en forfatters Author Rank. En søgemaskine bliver nødt til at have adgang til store mængder data. Denne data bliver analyseret, for at samle informationer omkring hjemmesiden og dens indhold. Nedenunder har vi beskrevet, hvad der skal til for at få en høj rang som forfatter.
Først og fremmest, bliver du nødt til at bevise, at du har ophavsret på dit indhold. Dette er ganske enkelt, alt du skal gøre er at følge et par simple trin på din Google+-profil, og så er du klar.
En forfatter kan nemt bevise sin ophavsret ved hjælp af SEO-plugins, som er tilgængelige i WordPress. Hvis der er flere forskellige forfattere på din side, bliver du nødt til at linke dem sammen med det indhold, de har udgivet – dette gøres ved hjælp af tags.
Hvis en forfatter eksempelvis skriver et gæsteindlæg, så skal han tagges i indlægs-’biografien’. En stor bivirkning ved tilføje ham, er dog at det så vil være gæsteforfatteren, der vil blive vist på Google, når siden vises i søgeresultaterne, og altså ikke dig selv.
At bruge Author Rank for bedre søgeresultater
Folk der beskæftiger sig med internetmarketing, vil have mulighed for at forbedre deres Author Rank, for at give deres webside en bedre placering. Dette kan gøres på mange måder. Den bedste måde, dette kan gøres på, er ved at finde forfattere, som allerede har en god Author Rank. Du kan også forsøge, at opnå en højere rang blandt de forfattere, du benytter dig af i forvejen.
Mange af de virksomheder, der ikke har forfattere med god rang, kan også outsource forfatning af artikler, til folk der i forvejen har et godt omdømme på internettet. Dette kan for eksempel gøres i starten, så dine egne forfattere har tid og mulighed for at forbedre sig. Ved at outsource opgaver, så er du nødt til at finde de forfattere, der i forvejen har autoritet og troværdighed indenfor en bestemt niche.
Du kan foretage Google-søgninger, og se på de øverste forfatteres Author Rank, for at finde de respekterede forfattere indenfor en bestemt niche. I søgeresultaterne vil du også kunne se, hvor mange personer der er tilknyttet forfatterens Google+-profil. Disse faktor er med til at vurdere en forfatters rang og værdi for din virksomhed.
En kombineret liste af forfattere baseret på de søgeord, der er relevante for dig og hvor mange Googe+-cirkler de er forbundet med, vil give en idé om alle de potentielle forfattere, som kan forbedre din hjemmesides rangering. Du burde prøve at tilføje alle sammen i dit netværk og hyre dem, så de kan producere friskt, interessant og genialt indhold til dit website.
Det er ekstremt vigtigt at sigte efter populære blogs og websider. På den måde vil dit indhold blive genkendt lettere, og dette vil give dig mulighed for at få likes, kommentarer, delinger, følgere og alle de andre funktioner, der er på de sociale medier.
En forfatters rang vil blive forbedret i takt med at hans indflydelse og tilstedeværelse på nettet øges – pludselig vil trafikken på din side stige. Når SEO og søgemaskine-marketing bliver mere og mere fokuseret på indhold, bliver vi nødt til at give Author Rank skarp opmærksomhed. Når vi snakker om SEO, så er det helt sikkert at Author Rank bliver det næste store. SEO vil i år 2013 blive fuldstændigt domineret af denne opdatering.