Selvom det stadig er de klassiske linkbuilding-strategier, der virker, er der stadig en masse andre måder at skabe gode og sikre links til dine sider på, som aldrig vil blive straffet af Googles pingvin.
Broken linkbuilding
Broken linkbuilding går ud på, at du finder et eller flere websites, der linker til den samme side på nettet. Men siden er der ikke mere, så linket er dødt!
Derfor skaber du noget nyt, godt indhold om emnet på dit website, der dækker det hul i internettet, den manglende side efterlader. Derefter tager du fat i de webmastere, der linker til den manglende side og gør dem opmærksom på, at du har en side, der dækker det samme emne – og som måske tilmed er opdateret med den nyeste viden på området.
Giv en anbefaling for et link
Du kan også tilbyde at give en side – eller de produkter og tjenester siden sælger – en anbefaling. De fleste sider vil indsætte et link tilbage til din side for at dokumentere, at der er ægte, levende mennesker bag anbefalingen.
Sørg altid for, at der linkes til din Om- eller en anden underside på dit site. Google er ikke vild med links, der kun går til din forside. Husk også at tjekke, din anbefaling ikke bliver vist fast i f.eks. footeren på alle sider på det site, du anbefaler. Google kan heller ikke lide side-wide links.
Skab endnu bedre ressourcer end konkurrenterne
Cornerstone- eller Pillar content er populært på nettet. Det er sider, der introducerer et bestemt emne og giver den mest basale viden om emnet. Google elsker den slags indhold og jo flere ord og jo flere sider, du har om et bestemt emne, jo højere oppe i søgeresultaterne ender du.
Kan du se en af dine konkurrenter har den slags indhold, der er ved at blive populært på Google og populært at linke til, skal du groft sagt gentænke det, skrive flere ord om det, have mere grafik om det og i det hele taget give mere og endnu bedre information om emnet end konkurrenterne har. Derved skaber du mere værdi end nogle af de andre ressourcer, der allerede eksisterer.
Når det er på plads, kan du begynde at gå målrettet efter de sites, der i dag refererer til konkurrentens side, ligesom du bør dele det i relevante fora og sociale netværk. Så skal du nok høste gevinsten.