Tobias Ehlig har her skrevet et indlæg omkring 6 af de klart vigitigste trafikkilder du kan få til din webshop. Tobias er en ung iværksætter, der allerede har mange års erfaring indenfor online markedsføring og e-handel.
Tag et kig på de 6 punkter herunder billedet og bliv inspiret til, hvordan du kan få mere trafik til din webshop.
Jeg overlaver herfra ordet til Tobias.
Konverteringsoptimering er hamrende vigtigt for din webshop, men før du kommer så langt skal du altså sørge for at du får nogle besøgende ind på din side.
Men hvordan gør du så det? I dette indlæg vil jeg liste de 6 bedste trafikkilder for webshops i dag – og så kan du jo bagefter spørge dig selvom, om du tager hver enkelt kilde seriøst i din forretning.
1. Google Organisk (SEO)
Vel nok den vigtigste trafikkilde af dem alle. Den organiske trafik fra Google er gratis, og den konverterer rigtig godt, fordi folk der kommer ind på din side selv har opsøgt det produkt du sælger.
Hvis du aldrig har arbejdet med SEO på din webshop før, så bør du klart investere nogle timer eller kroner i at få det helt basale på plads, for der kan virkelig være nogle lavthængende frugter. Når du skal til at tage SEO seriøst for alvor, så er det dog et rigtig stort arbejde, som kræver en dedikeret indsats hver eneste uge.
Du skal derudover være opmærksom på, at arbejde med søgemaskineoptimering er langsigtet, modsat nogle af de følgende trafikkilder der bliver nævnt her i artiklen. Du skal altså være tålmodig når det kommer til SEO, for du vil ikke se resultater fra dag til dag.
2. Google AdWords
AdWords er vel den bedst konverterende trafikkilde af alle når vi taler nye kunder i din butik. Med Google AdWords betaler du pr. klik for at blive vist i toppen af søgeresultaterne, ovenover de organiske resultater.
Du har mulighed for at styre præcist hvilke søgninger du vil have trafik på, og hvilke du ikke ønsker at betale for. I modsætning til SEO, så vil AdWords give dig massevis af besøgende blot få timer efter at du har opsat dine annoncer, så det kan være en rigtig god trafikkilde til dig der gerne vil have nogle salg i butikken hurtigt – dette kan være med til at holde din motivation oppe, og dermed have tålmodighed til at vente på at du ser resultater af din SEO-indsats.
3. E-mail marketing
E-mails kan virkelig være guld værd. Du bør fra dag 1 sørge for at samle så mange e-mailadresser sammen som overhovedet muligt, både ifm. at kunderne placerer en ordre, og andre steder på websitet.
Når du har opbygget en liste med nogle hundrede e-mailadresser, så er det bare i gang med at sende mails ud. Du skal finde en balance mellem at give værdi til modtagerne, og så at sælge til dem.
Trafik fra dine e-mails kan meget vel blive den bedst konverterende trafikkilde overhovedet, fordi vi her ofte har at gøre med folk der allerede har handlet i din butik, og dermed i højere grad er villige til at placere en ordre.
4. Affiliate marketing
Affiliate er typisk ikke en trafikkilde der står for mere end nogle få procent af salget på en webshop, men til gengæld er det nok den marketing-kanal der kræver mindst af din tid. Du skal sådan set bare oprette dig på fx Partner-Ads.dk, og så vil der lige så stille være flere og flere websites der begynder at skrive om dine produkter.
Hvor meget du skal give i provision afhænger helt af hvilken branche du arbejder i. Prøv at se hvad dine konkurrenter tilbyder, og så vurder om det kan være rentabelt for dig at ligge et par procentpoint højere end dem – så er sandsynligheden for at affiliates i din branche vælger at promovere din forretning nemlig markant større.
Hvis du får blod på tanden omkring affiliate marketing, og gerne vil tage det mere seriøst i din forretning, så bør du begynde at gå i dialog med de folk der promoverer dine produkter, og prøve at se hvordan du kan hjælpe dem med at sælge flere af dine produkter.
5. Sociale medier
Sociale medier er et svært område. Det er de færreste virksomheder som lykkes med det, men dem der gør, har til gengæld også ekstremt stor værdi af det. Hvis du har mod på at være aktiv på Facebook, Twitter, Instragram eller et af de andre sociale medier, så er det bare om at prøve det af.
På flere sociale medier kan du også køre pay-per-click annoncer, og her kan fx Facebook være ekstremt værdifuldt, hvis du har et produkt der er velegnet til at sælge på Facebook, og at du desuden er skarp til at bruge Facebooks annonceværktøj.
6. Blogomtale
Næsten uanset hvilken branche din webshop er inden for, så er der nogle bloggere i branchen også, som har en fast læserskare. Mange af disse bloggere lever af at promovere produkter fra forskellige webshops, og til gengæld kræver de enten gratis produkter eller en kontant aflønning.
Denne form for markedsføring kan være meget relevant i visse tilfælde. Hvis du eksempelvis sælger produkter til unge piger, så vil blogomtale være meget oplagt, da mange unge piger dagligt sidder og læser med på forskellige blogs rundt omkring på nettet.