Er du på bar bund angående dét at markedsføre dig på nettet, så er du havnet det rette sted – vi vil nemlig her give dig en introduktion til søgemaskineoptimering, som er det kraftigste og mest effektive redskab i kampen om trafik til dit website.
Søgemaskineoptimering, også kaldet SEO (Search Engine Optimization), er utrolig vigtigt for din hjemmeside, da de fleste besøgende typisk kommer til din side igennem Google eller en anden søgemaskine.
Når Google rangerer din side i søgeresultaterne, er det fordi der er opsat specifikke krav der skal opfyldes for at blive placeret højt, og derved opnå mere trafik – de fleste søgende har nemlig tendens til at klikke på de øverste sider og browser sjældent igennem flere sider.
Når du optimerer din side i søgemaskinernes øjemed, så betyder det helt basalt, at du får den til at opfylde de opsatte krav. Det kan sagtens gøres selv, men det kræver at man har sin baggrundsviden på plads, og har tid, kræfter og mod på at give sig i kast med det – det er nemlig et tidskrævende arbejde, hvilket også er grunden til, at de fleste større online virksomheder outsourcer SEO-arbejdet til anden side, således at de kan fokusere på vigtigere ting.
Har du alligevel mod på at prøve selv, så kommer herunder et par gode råd til, hvordan du kommer igang med at optimere din side. Det er helt basale nybegynderråd, som vil give dig den grundlæggende viden, således at du er klar til at begive dig længere ind i SEO-junglen.
Det hele handler om de rigtige søgeord
Hvad handler din side om? Dét er faktisk noget af det vigtigste, når vi taler søgemaskineoptimering – det gælder nemlig at finde de søgeord, som brugere vil søge på, for at komme ind på din side og købe dit produkt.
Lad os tage et eksempel: Du har en webshop, hvorfra du sælger kaffe. Hertil må vi altså antage, at dine potentielle besøgende vil søge på ’kaffe’.
Søges der udelukkende på ordet ’kaffe’, er det imidlertid ikke sikkert, at det vil generere salg – det kan være at der blot søges om information vedhandlende kaffe. Derfor er det en god idé, at forestille sig, hvad en bruger vil søge på for at det i sidste ende vil kunne generere et salg, hvis vedkommende klikker sig ind på din side.
’Billigt kaffe’ kunne være en mulighed, da det ligger i ordet ’billig’, at man er ude efter at købe et produkt.
Integrer søgeordene i titlen på din side og i en artikel på selve siden
Lad os igen bruge eksemplet med kaffe-siden og søgetermen ’billig kaffe’. For at Google forstår at din side omhandler billig kaffe, er det nødvendigt at dette står på siden. Dette gøres ved, at tilføje dine søgeord i titlen på den pågældende side.
Lad os sige, at din kaffe-webshop hedder ’Kaffebaren’, så angiv titlen til ’Kaffebaren – Her kan du købe billig kaffe’ – på den måde, forstår Google, at din side handler om billig kaffe.
Det er dog ikke nok – der skal nemlig mere til, før Google føler sig overbevist om, at din side er noget, brugerne vil finde interessant og relevant; du skal også have indhold – og det skal gerne være til gavn for brugerne.
Forfat derfor en god artikel, der ligeledes indeholder søgeordene ’billig kaffe’, og du er et godt skridt på vejen.
Linkbuilding – Skaf links til din egen side via andre sider
Så langt så godt – nu er det tid til at gøre Google opmærksom på din side. Her kunne der skrives en lang, teknisk svada omkring, hvordan Google finder din hjemmeside gennem såkaldte ’crawlers’, men det vil vi ikke kede jer med.
Helt basalt foregår det igennem links fra andre sider til din egen side. Derfor bør du enten finde steder – fora, sociale medier, hjemmesider med relevans, etc. – hvorfra du kan lave linkbuilding til din egen side. Her skal din valgte søgeterm også indgå i linkteksten.
Tillykke – du har nu det grundlæggende på plads
Nu ved du det grundlæggende om søgemaskineoptimering, og du kan give dig i kast med at prøve selv. Du kan også fortsætte dit selvstudie, og finde andre indlæg omkring emnet – du har nemlig utroligt meget at lære endnu. Held og lykke.