Fra at være en ”personlig dagbog” på nettet i begyndelsen er en blog i dag meget mere end det. En blog kan både hjælpe på din placering i søgemaskinerne, skabe mere trafik til din eksisterende hjemmeside – og du kan endda tjene penge på at blogge.
Sådan skaber du mere trafik med en blog
Har du i forvejen en hjemmeside eller en webshop, er du sikkert interesseret i at skabe så meget trafik til den som muligt. Det gør du dels ved en god placering i søgemaskinerne, men også ved relevant linkbuilding, hvor der linkes til din hjemmeside fra andre relevante hjemmesider (med mange besøgende). Du kan dog selv bidrage positivt til linkbuilding til din hjemmeside med en god blog med en masse relevant indhold, der kan lokke læserne videre over på din hjemmeside.
Besvar et spørgsmål
Vil du gerne lokke kunderne fra bloggen over på din hjemmeside eller webshop, handler det i første omgang om, at de gider at læse din blogtekst – for at nå til det relevante link, de gerne skulle trykke på. Det bedste råd er at besvare et relevant spørgsmål inden for det område, din hjemmeside eller blog bevæger sig.
Har du f.eks. en tømrervirksomhed, kan et blogindlæg omhandle råd om at bygge selv, tips til en lavere varmeregning eller gennemgang af basisværktøj. I blogindlægget linkes der naturligt og relevant til din hjemmeside, så folk, der direkte søger eller bare overvejer at hyre en tømrer, bliver ledt over til dig efter at have modtaget en masse relevant viden på området. Det skaber troværdighed omkring din virksomhed.
Sådan laver du din egen blog
Én ting er indholdet på din blog; noget helt andet er, at du skal have den op at køre. Måske har du betalt dig fra din hjemmeside, men det er ikke altid en nødvendighed med en blog, da det er meget mere simpelt. Du laver bloggen i Wordpress, hvor du vælger et færdiglavet blogdesign – så skal du faktisk ikke gøre meget andet end at skrive blogindlæg og tilføje billeder.
Vil du have hjælp til køb af domæne, webhotel og installering af Wordpress, kan du få det her: Lav en blog.
Sørg for at skrive om relevante og interessante emner, og at der er styr på stavning og grammatik, da det virker mere professionelt. Er du ikke selv en haj til det sproglige, kan du få hjælp af en tekstforfatter eller korrekturlæser.
Fordele og ulemper ved intern blog
Afhængigt af dine præferencer og dit eksisterende hjemmesidedesign, kan du også vælge at koble en blog direkte til din hjemmeside, f.eks. via en ny fane. Det kan der både være fordele og ulemper ved, så langt hen ad vejen er det en smagssag.
Fordele ved intern blog:
- Bidrager positivt til SEO i forhold til hjemmesidens tekstmængde
- Leder læsere og kunder direkte ind på din hjemmeside
- Skaber intern linkbuilding
Ulemper ved intern blog:
- Kan inden for visse områder virke useriøst/utroværdigt med en blog
- Skaber ikke ekstern linkbuilding
- Blogteksterne bliver sat i direkte relation til dig og din virksomhed