Fordele og ulemper ved at bruge subdomæner

Subdomæner er på mange punkter noget, der hører fortiden til. Grundlaget for brugen af subdomænet er typisk kosmetisk, da det ser bedre ud – men er det overhovedet en god idé at benytte sig af subdomæner?

Et subdomænet er i princippet et selvstændigt domæne, der angives før domænet i URL’en. Typisk vil et specifikt, afgrænset område af domænet være beliggende her, omend der i bund og grund er et selvstændigt domæne.

Det kan eksempelvis se således ud; blog.eksempel.dk, shop.eksempel.dk eller noget helt tredje. Subdomænet er i de fleste tilfælde gratis at oprette, når først du har købt et domæne og et webhotel.

Hoveddomænet overfører ikke SEO-værdi

Du bør udelukkende anvende subdomæner, hvis du ved, hvad du laver. Et subdomæne bliver set som værende et selvstændigt domæne, hvorfor du ikke vil kunne høste frugter fra det SEO-arbejde, du har foretaget på hoveddomænet.

Derfor vil det give bedre mening at placere det indhold, du ønsker at placere på subdomænet, i forlængelse af dit primære domæne – eksempelvis eksempel.dk/blog. Det vil du i langt de fleste tilfælde få mere ud af, såfremt du altså ønsker, at det indhold, du vil placere på subdomænet, skal findes i søgeresultaterne.

Et subdomæne gør dit website mere komplekst

Eftersom et subdomæne kan kategoriseres som værende et selvstændigt domæne, der blot er placeret i forbindelse med dit primære domænenavn, vil du skabe et mere komplekst setup, der kan være vanskeligt at administrere.

Baserer du dit website på WordPress, betyder det i praksis, at du pludselig har to hjemmesider, du skal vedligeholde. Når WordPress lancerer en ny version, eller dine plugins skal opdateres, skal det gøres på begge domæner, hvorfor du pludselig har dobbelt så mange opgaver, hvis man sammenligner med modellen, hvor indholdet blev placeret på dit hoveddomæne.

Opsæt en viderestilling i stedet

Hvis grundlaget for, at du ønsker et subdomæne, er, at det ser bedre ud, når man indtaster det i browseren, kan du i stedet anvende en viderestilling. Når den besøgende indtaster blog.eksempel.dk, vil vedkommende blive ført til eksempel.dk/blog, hvorfor du udadtil bibeholder URL’en, så dine besøgende kan indtaste adressen på subdomænet, men blive sendt til hoveddomænet. På den måde vil du ikke miste vigtig SEO-værdi, som du har brugt ressourcer på at opnå.

Et subdomæne kan give mening

Ovenstående ulemper betyder ikke, at det i visse tilfælde ikke kan give mening at gøre brug af subdomæner. Det betyder blot, at du øger kompleksiteten ved at vedligeholde dit website, hvorfor du udelukkende bør bruge subdomæner, hvis du har et bevidst mål med det. Da subdomænet er et selvstændigt website, kan det være en fordel at benytte det, hvis du har forskellige sektioner på din hjemmeside, der kræver, at backenden er anderledes struktureret.

Det kan eksempelvis gøre sig gældende, hvis du har et login-system, hvor brugeren har mulighed for at få adgang til et kontrolpanel eller lignende – det vil typisk være en god idé at adskille dette fra hoveddomænet, så du har de to kodebaser liggende forskellige steder.

Hvordan opretter jeg et subdomæne?

I langt de fleste tilfælde kan du oprette et subdomæne direkte hos din webudbyder, uden du behøver at åbne et FTP-klient. Ved køb af domæne bør du derfor ikke bekymre dig om, hvorvidt du får mulighed for at oprette et subdomæne eller ej, da muligheden næsten altid vil være der.

I andre tilfælde er det nødvendigt, at du anvender en FTP-klient til at oprette subdomænet. Det gør du blot ved at oprette en ny mappe, der ligger udenfor roden af din hjemmeside.

Sidst opdateret

Skriv en kommentar

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.