Nyhedsbreve – sådan skriver du dem, så de bliver åbnet og konverterer

Nyhedsbreve og e-mail marketing er blevet populært. Det er ikke uden grund. Nyhedsbreve er nemlig en yderst effektiv måde at få konverteringer på. Campaign Monitor har i en undersøgelse fundet frem til, at e-mail marketing har en ROI på 4.400 %. Det vil sige, at du tjener 44 kr., hver gang du investerer 1 kr. i e-mail marketing.

Det kræver dog en ihærdig indsats at nå op på en ROI på 4.400 %. Du skal være i stand til at skrive nyhedsbreve, som bliver læst, og som konverter. Læs med her i indlægget, og få gode råd til, hvordan du skriver nyhedsbreve, der bliver, åbnet, læst og konverteret.

Er du endnu ikke kommet i gang med nyhedsbreve endnu, kan du med fordel læse om e-mail marketing her.

Emnefeltet – giv modtageren en grund til at åbne din mail

Det kan være en god idé at starte, hvor din modtager støder på dit nyhedsbrev første gang. I indbakken. Det første, din modtager bliver mødt af, er emnefeltet for dit nyhedsbrev. Det er et ’moment of truth’-øjeblik. Enten åbner modtageren dit nyhedsbrev, eller også gør vedkommende ikke.

Åbningen er typisk baseret på, om emnefeltet er noget, der interesserer modtageren. Er emnet ikke interessant, ryger dit nyhedsbrev direkte i papirkurven. Du skal derfor lægge kræfter i emnefeltet for overhovedet at få modtageren til at åbne dit nyhedsbrev.

Der er flere måder, du kan gribe det an på. Først og fremmest kan det være effektivt at fremprovokere en følelse i dit emnefelt. Det gør noget ved os mennesker, når der kommer følelser ind over. Følelser kan være nysgerrighed, FOMO (fear of missing out), begærlighed, grådighed og så videre.

Når du skal skrive dit emnefelt, kan du med fordel gøre det personligt. Det betyder, at du kan bruge modtagerens navn i emnefeltet. Det er noget, der vækker opsigt i indbakken. Derudover er det også med til at give modtageren en følelse af, at nyhedsbrevet er skrevet specielt til vedkommende.

Retention Science har i en undersøgelse fundet frem til, at åbningsraten i gennemsnit er 18,3 %, når navnet på modtageren er inkluderet. Er navnet ikke inkluderet, er der en gennemsnitlig åbningsrate på 15,7 %. Det er noget, der kan gøre en stor forskel i sidste ende.

Når vi har med emnefelter at gøre, har du ikke oceaner af ord at gøre godt med. I samme undersøgelse fra Retention Science fandt de frem til, at du får den højeste åbningsrate, hvis du har mellem seks-ti ord i emnefeltet. Du skal derfor vælge dine ord med omhu.

Kilde: Retention Science

Indholdet i dit nyhedsbrev skal matche formålet

Nu har du fået skrevet et skarpt emnefelt, der får modtagerne til at åbne dit nyhedsbrev. Du skal nu have godt indhold, der får modtageren til at læse dit nyhedsbrev igennem.

Når du skal skrive dine nyhedsbreve, er det vigtigt, at du henvender dig til modtageren i øjenhøjde. Du skal ikke virke bedrevidende. Det har sjældent en særlig god effekt. Det er bedre, at du skaber relevant indhold, der rent faktisk giver værdi for modtageren.

Når du skal skrive indholdet til dit nyhedsbrev, skal du tage udgangspunkt i, hvad formålet med dit nyhedsbrev er. Ud fra det kan det være en fordel at fokusere på modtagerens behov, og hvordan du kan løse det. Fokuser på, hvad det er for et udbytte, modtageren får ud af at vælge lige præcis din løsning.

Skriv det i et letlæseligt sprog, og gør det overskueligt at komme igennem. Det skal ikke være en mur af tekst. Det skal være overkommeligt at nå til vejs ende i dit nyhedsbrev.

Husk CTA’er i dit nyhedsbrev

Når du skal skrive dit nyhedsbrev, skal du give modtageren en oplagt mulighed for at foretage en handling. Det skal være let for modtageren at komme videre til din webshop, hvis formålet med nyhedsbrevet er at sælge noget.

For at gøre det nemt for modtageren at skride til handling, skal du inkludere CTA’er i dine nyhedsbreve. CTA står for Call To Action. Det kan for eksempel være et link eller en knap med et link, der fører modtageren videre til din hjemmeside.

Du skal være meget påpasselig med dit ordvalg på din knap eller ankerteksten til dit link. Det skal være retvisende, så det beskriver det, som modtageren rent faktisk blive ført hen til. Derudover er det godt at bruge udsagnsord i bydeform. Det kan for eksempel være: ”Find din rejse her”.

Med de rigtige CTA’er kan du øge dine konverteringer, da det bliver nemt for modtageren at skride til handling.

Gør dit nyhedsbrev mobilvenligt

En sidste ting, der er vigtigt, når du skal skrive nyhedsbreve, er, at du gør det mobilvenligt. Flere og flere åbner deres e-mails på mobilen. Du er derfor nødt til at sikre dig, at dit indhold både fungerer på computeren og mobilen.

Det kan for eksempel være tekst og billeder, der bliver skubbet rundt, når nyhedsbrevet læses på mobilen. Det kan også være, at teksten og billederne er blevet alt for små til at kunne læses på en mobiltelefon. Vær derfor meget påpasselig med, at dit nyhedsbrev fungerer på flere forskellige enheder, inden du sender det.