Fokuser på Google og kunden i dine webshoptekster

Af SEO-tekstforfatter Majbritt Lund

Er du webshopejer og skeptisk ift. SEO, fordi du foretrækker at skrive gode tekster til din læser – fremfor en maskine?

Så er den gode nyhed, at du sagtens kan skrive til Google og læseren på én gang. Google bliver løbende bedre til at læse, om du rammer læserens intention med sin søgning.

Derfor bliver du honoreret med de attraktive placeringer, jo mere præcist du rammer din læser. Så det er rent win-win.

Hvordan du skriver gode tekster, der motiverer læseren til at købe – samtidig med at du rammer Googles algoritmer – kommer jeg til.

Allerførst får du et ultrakort grundkursus i SEO. Lad os antage, at du sælger børnetøj eller kosmetik.

  1. Find ud af præcist, hvilket søgeord, du skal bruge vha. et søgeordsværktøj. Gå efter ord, som forholdsvis mange søger, og som samtidig er præcise nok til, at du rammer de rette læsere. Både børnetøj og kosmetik er for bredt. Søgeord som ”kjoler til børn” + ”holdbar læbestift” er mere præcise
  2. Når du har valgt dit søgeord, skal du skrive en god tekst og besvare alle de spørgsmål, som dine potentielle kunder kan have omkring hhv. kjoler til børn eller holdbar læbestift
  3. Brug især søgeordet de tydeligste steder i teksten, såsom i overskriften indledningen, titel og description
  4. Suppler teksten med relaterede søgeord, der minder om ”kjoler til børn” eller ”holdbar læbestift”. Dem kan du også finde i søgeordsværktøjet

Ram læseren med punkt 2 og 4

Punkt 2 og 4 hjælper dig ikke alene til bedre placeringer på Google. De gør det også lettere for dig at skrive en god tekst til dine kunder. Så dem uddyber vi nu:

2.
Skriv, hvad du ville fortælle kunden, hvis salget foregik i en fysisk forretning.
Uddyb, hvad dine produkter kan, som konkurrerende produkter ikke kan. Også kaldet dine USP´er. Skriv kundernes indvendinger ind, for indvendingerne gør, at kunderne ikke køber – selv om de er interesserede.

Jo bedre, du kender din målgruppe, jo mere præcist ved du, hvad de gerne vil vide.

4.
De relaterede søgeord gavner dig på flere måder. Dels bekræfter de Google i, at du har skrevet en god tekst om hhv. ”kjoler til børn” eller ”holdbar læbestift”. Dels giver de inspiration til, hvad du kan skrive i teksten.
Nogle gange kan du også se læsernes specifikke spørgsmål, indvendinger eller misforståelser i de relaterede søgeord. Det er en af grundene til, at du kan ramme dine kunder mindst lige så godt med SEO-tekster som med salgstekster, der ikke er søgemaskineoptimerede.

Relaterede søgeord til ”kjoler til børn” er: festkjoler børn, nederdele til børn, pigekjole, palliet kjole børn, sommerkjoler børn, kjole børn udsalg, søde sommerkjoler, julekjole børn.

Relaterede søgeord til ”holdbar læbestift” er: rød læbestift, bedste læbestift, læbestift naturlig farve, læbestift der ikke smitter af, mat læbestift, læbestift med glimmer.

Har du allerede gode placeringer på Google, uden at du kan se det på dine salgstal?
Så gennemgå dine tekster udelukkende med kundernes øjne? Ofte ligge problemet i, at teksterne er generiske, og at læserne ikke kan se, hvorfor de netop skal handle i din webshop.


Om skribenten

Majbritt Lund har drevet sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007. Her rådgiver hun kunderne om deres markedsføring, skriver deres tekster og underviser dem i at skrive teksterne selv. Særligt har hun stort fokus på hjemmesidetekster, SEO-tekster og nyhedsbreve og har skrevet e-bogen ”Overhal konkurrenterne med SEO-tekster, der sælger”, som er læst af + 3.000 læsere. Hun er oprindeligt uddannet journalist.

Skriv en kommentar