Professionel hjemmeside: Sådan designer du en hjemmesider, der skaffer nye kunder

Kristian Ole Rørbye

Af Kristian Ole Rørbye

Opdateret:

5/5 - (1 vote)

Hvis du vil designe en professionel hjemmeside, der genererer nye kunder hver måned og fungerer som en essentiel del af din salgsstrategi, bør du læse med herunder. WordPress er det oplagte CMS til en professionel hjemmeside, hvorfor nedenstående guide tager udgangspunkt i WordPress.

Når du skal i gang med at designe en hjemmeside, bør du først og fremmest tænke over, hvad det primære formål med hjemmesiden er. Der kan være mange formål, men i langt de fleste tilfælde er formålet at skaffe henvendelser fra nye kunder.

Uanset hvor dygtig en designer, du er, nytter det ikke noget, at du kan lave en æstetisk og flot løsning, så længe den ikke fungerer efter hensigten. Herunder følger en række råd, du kan følge, hvis du vil sikre dig, at du har tænkt på det hele, når du designer din nye hjemmeside.

#1: Hvad er formålet med hjemmesiden?

En hjemmeside skal have ét overordnet formål, som alle undersider på sitet støtter op omkring. I de fleste tilfælde vil det være at få brugeren til at foretage en bestemt handling – eksempelvis at udfylde en kontaktformular, så du får et lead fra en potentiel kunde.

Det kan dog også være andre former for konverteringer, du er ude efter. Uanset hvad, er det vigtigt, at du på forhånd har besluttet dig for, hvad formålet med hjemmesiden er, så design, indhold og opbygning af siden understøtter det specifikke formål.

#2: Planlægning af søgeord

En hjemmeside er intet værd, hvis ikke den kan findes i Google – medmindre du naturligvis udelukkende satser på andre marketingkanaler, eller din hjemmeside blot skal fungere som et simpelt visitkort.

Er du seriøs omkring din hjemmeside, er det derfor vigtigt, at du starter med at foretage en indledende søgeordsanalyse, der har til formål at danne overblik over de forskellige søgeord, der er relevante for netop din forretning.

Læs også: Få din gratis hjemmeside frem i søgemaskinerne

Find ud af, hvad brugerne søger efter, når de leder efter dit produkt, så du kan udarbejde indhold, der matcher brugerens intention med søgningen. Vær opmærksom på, at der er forskel på, om en bruger er i researchfasen, eller om vedkommende allerede har besluttet sig for, at købe han eller hun vil foretage et køb og derfor blot leder efter det rigtige sted at gøre det.

#3: Design af din hjemmeside

Når du har fundet dine søgeord og lavet en plan for din content marketing-strategi, kan du gå i gang med at designe hjemmesiden. Her er det en god idé at starte med et program som Sketch, Figma, Adobe XD eller Photoshop, så du har nemt ved at ændre i designet, indtil det sidder lige i skabet.

Husk på, at designet ikke skal være æstetisk frem for alt andet – det vigtigste er, at det er brugervenligt og motiverer den besøgende til at foretage en handling, som leder til en konvertering, der understøtter det overordnede formål med hjemmesiden.

Herudover skal hjemmesiden naturligvis afspejle din virksomheds identitet, så der er en tydelig sammenhæng mellem din brand og hjemmeside. Vælg de samme farver, som din virksomhed gør brug af og sørg for, at stilen matcher din virksomheds identitet.

#4: Indhold på hjemmesiden

Et godt design er ikke noget, hvis ikke indholdet også er gennemarbejdet. Sørg for, at du tager højde for både søgemaskinernes algoritme og brugerens intention med søgningen, når du udarbejder dit indhold.

På den måde har du de bedste forudsætninger for at få gode placeringer i søgeresultaterne, samtidig med at du formår at imødekomme den besøgendes intention med søgningen, så du rent faktisk får noget ud af besøget.

Du skal bruge din indledende søgeordsanalyse, når du udarbejder indholdet til din hjemmeside, så du er sikker på, at det er målrettet efter reelle søgeforespørgsler, som er relevant for din virksomhed.

Hvis ikke du selv er god til at skrive, er det en fornuftig idé at hyre et professionelt tekstbureau til at skrive dine tekster, så de fremstår professionelle. Du bør altid fokusere på at skabe en rød tråd mellem kommunikation og design, så helhedsindtrykket bliver sammenhængende.

#5: Brug WordPress som CMS

Der findes mange forskellige løsninger, når det kommer til at vælge CMS til din nye hjemmeside. Det mest anvendte CMS er WordPress, hvilket skyldes, at det er nemt at opdatere indholdet på din hjemmeside på egen hånd, ligesom du har en stor frihed til at designe din hjemmeside som du vil.

Du kan bruge en såkaldt page builder til at opsætte designet selv, eller du kan hyre en udvikler til at kode det fra bunden. Vil du selv være i stand til at opdatere hjemmesiden, kan det være en god idé at bruge en page builder, selvom læringskurven kan være stejl, hvis ikke du har en smule teknisk snilde.

Skriv en kommentar

GRATIS SEO ANALYSE    START HER »